Skip to main content
Uncategorized

Nike — jak firma zrewolucjonizowała sport?

By 2024-03-0317 marca, 2024No Comments

Początek Nike

W 1964 roku, gdy w głowach Phila Knighta i Billa Bowermana zrodził się pomysł o założeniu firmy importującej obuwie, nikt nie wierzył, że osiągną Oni tak wielki sukces. Blue Ribbon Sports – bo tak się nazywała założona przez nich spółka, zajmowała się sprowadzaniem obuwia od Japońskiej firmy Onitsuka Tiger. W 1971 współpraca z Japończykami dobiegła końca i Panowie przestali być jedynymi dystrybutorami ich produktów w USA.

Zmiana nazwy Nike

Knight i Bowerman postanowili produkować własne obuwie. Na początku, Nike skupiał się głównie na butach dla biegaczy i lekkoatletów, czyli środowiska, z którego się wywodzą. Mniej więcej w tym samym czasie — postanowili również zmienić nazwę na „NIKE” od greckiej bogini zwycięstwa oraz w 1974 roku zostało zarejestrowane słynne logo „Swoosh”, którego firma używa
do dziś.

Przełomowe momenty Nike

Bardzo ważnym momentem w historii i rozwoju firmy, która cały czas była tą trzecią, za Adidasem i Converse, było pozyskanie w 1985 roku do współpracy Michaela Jordana, jednego z największych sportowców w historii. Została specjalnie dla niego stworzona osobna linia — Air Jordan, która po dziś dzień, mimo wielu innych gwiazd sportu współpracujących z nike przynosi największe zyski finansowe i wizerunkowe. Współpraca z Michaelem Jordanem była przełomem nie tylko dla firmy, ale też dla całej branży. Był to pierwszy sportowiec, który stał się swego rodzaju ikoną firmy.

JUST DO IT – hasło, które zna chyba każdy na świecie, zostało wymyślone w 1988 roku i z miejsca stało się kierunkiem dla komunikacji marki, po drodze zmieniając jego znaczenie. Współpraca ze sportowcami, wraz ze sloganem „JUST DO IT” stała się sposobem na globalną Ekspansję marki, skierowaną do sportowców i zachęcającą do osiągania sukcesów.

Szukając sposobu na wyróżnienie się na tle konkurencji, Kinght postawił na pomarańczowe kartony, w które były pakowane buty. Pierwszy raz użyto ich w Chicago w 1972 roku. Kolor ten do dziś jest symbolem firmy.

Leave a Reply